Tatry Foto - Pali Hradiský

Galeria
Autor
Domov / Článok HOLANDSKO – TEXEL

Konečne po dlhom čase bez vážnejšieho fotenia vyrážam niekam von. Cieľom je holandský ostrov TEXEL. Spolu s Ondrejom a Evženom nakladáme veci do auta a vyrážame krížom cez nočnú Európu smerom na sever. Na čelnom skle nacapené dve navigácie a v ruke mapy so súradnicami GPS, čo kde hľadať. Na takto perfektne pripravenej ceste som ešte nebol. Už len aby sa umúdrilo počasie (leje ako z krhly) a zvieratka pózovali.

HOLANDSKO – TEXEL, tulipány, veterné mlyny a šabliarka modronohá

Pondelok
V noci sme prešli 1100km. Zobúdzam sa po pár hodinách spánku v aute do studeného a upršaného rána. Vonku je fakt hnusne.  Je jasné, že z fotenia mlynov a tulipánov nebude nič. V tomto počasí by človek nevyhnal vonku ani psa. Po krátkej dohode čo ďalej sa rozhodujeme pre prístav a ideme na trajekt. Smer TEXEL.  Hnusné počasie neustáva, a tak pre istotu ani nevyliezame z auta. Podľa pripravených GPS súradníc obchádzame ostrov a zaznamenávame, čo a kde vidíme. Nepríjemný pocit z neutíchajúceho dážďa umocňuje silný vietor.

Utorok
Ležím po nočnom daždi na mokrom brehu pri lokalite Waagejot, objektív pár centimetrov nad hladinou vody. Je to miesto s najhojnejším výskytom šabliarky modronohej (tenkozubec opačný). Tých najlepších prvých lúčov sa síce nedočkáme (na východe je klasický mrak k....), ale nakoniec aspoň na chvíľu zasvieti. Bohužiaľ, v mieste, ktoré som si vybral, sa žiaden pózujúci vták na dosah objektívu nenachádza. Fotograficky nie veľmi vydarené miesto. Nijako slávne to síce nezačína, ale aspoň už neprší a nefúka tak silný vietor. Presúvame sa rýchlo na druhú lokalitu a prvé výsledky sa rýchlo dostavia.  Už sa teším na raňajky... :)
Zatiahnutá obloha a premenlivé počasie je ideálne na fotenie tulipánov a spoznávanie ostrova. Skúmame lokality v okolí De Shorren a Zeeburg, kde sú hlavne husi a lastúrničiare. Postupne prejdeme takmer všetky lokality. Na severe ma zaujalo miesto zvané Eyerlandse Duninen - piesočnaté pláže s majákom. Ideálne miesto na fotenie krajiniek. Už rozmýšľam, kde postavím v noci foťák a roztočím nad majákom hviezdy.
Posledné svetlo chytáme opať vo Waagejot. Na protisvetlo je to asi najlepšia lokalita. Hladina sa na chvíľu zafarbila do zlata. Už len aby  sa na nej ukázal nejaký zaujímavý objekt.

Streda
Dijkmanschuizen je tak trochu zastrčená lokalita. Sme tu úplne sami. Žiadni birdwočeri ani fotografi, čo sa o ostatných lokalitách rozhodne povedať nedá. V močarine pozorujeme lyžičiare biele (kolpík ) . Týchto krásnych vtákov vidím prvykrát naživo. Síce je to na pekných 200 metrov, ale i tak. Po brehu pobehujú kulíci, na vode vidieť hus veľkú, čajky aj šabliarky. Keďže sa poriadne svetlo opať nedostavilo, veľmi nefotíme a iba pozorujeme okolie. Potom sa takmer na celý deň presúvame na južnú časť ostrova – Mokbaai. Chalani tu videli káňu močiarnu. Po hodinovej turistike okolo jazier sadám na pozorovateľnu a čakám, čo preletí. Potrebujem si nacvičiť fotiť letovky s 960mm z ruky. Je to fakt zaberačka. Po hodine fotenia natešene zisťujem, že dokážem konečne sledovaného vtáka v hľadáčiku i nájsť. Po dvoch hodinách ho dokonca aj odfotiť. Síce nie je ostrý a fikol som mu polovicu krídla, ale to doladím :). Vačšinou prelietajú okolo husi, sem-tam kormorán alebo lyžičiar. V diaľke nad jazerom vidieť dve káne (moták pochop). Tesne pred odchodom sa objaví pár metrov od nás loviaca poštolka.  Tých pár hodín nacvičovania fotenia letoviek s tak dlhým ohniskom stálo za to. Cestou na neskorý obed nás ešte zdrží kolpík. Síce v tom najhoršom svetle, ale .... Večer o5 vyrážame za šabliarkami na Waagejot. Obzor je úplne čistý, bez mrakov. Prakticky všetky lokality na ostrove sú orientované na západ, takže po svetle sa dá fotiť len ráno. Večer jedine v protisvetle, čo tiež nie je na škodu. V poslednej dobe to naopak vyhľadávam. Obrázky dostanú zvláštny zlatý nádych a, ak sa podarí, aj parádnu atmosféru.  Hladina sa farbí do zlata a večerné divadlo môže začať.  Šabliarke sa spočiatku veľmi nechce, ale nakoniec sa predvedú v plnej kráse.

Štvrtok
Och, to ranné vstávanie. Po menej ako 3 hodinách spánku zvoní budík. Ako sa hovorí, neexistuje zlé počasie ... iba zlé oblečenie, to isté sa dá povedať aj o fotení. Fotiť sa dá furt, len sa musí vedieť ako. A tak takmer celú noc fotíme. Do Holandska som šiel s cieľom nafotiť aj klasické symboly ako veterný mlyn a tulipány. A aby sa to trošku obvzláštnilo fotíme veterný mlyn v noci s hviezdami. Nacvičené ranné obliekanie, výmena na toalete a v kúpeľni a po už známej ceste nám to k šabliarkam trvá od zazvonenia budíka sotva pol hodiny. Na oblohe ani mráčika, a tak to vyzerá na pohodové fotenie. Síce je kosa a trošku fúka, ale i tak je to najplodnejšie ranné fotenie odkedy sme na ostrove. Pekné svetlo, predvádzajúce sa vtáky ... no paráda. Odchádzame z lokality tesne pred raňajkami. Domáca pani nám ku klasickému syru dnes priložila ete iný druh syra a vajíčka. Pekné ozvláštnenie :). Ležiac na perinách sťahujem fotky a pri premazávaní zaspávam. A chalani tiež. To nočné fotenie nás dorazilo úplne. Ondrej s Jirkou robia zoznam pozorovaných ftákov na ostrove. Už sú na čísle 57.

Piatok
Leje a je zamračené. Budík nastavený na ranné fotenie s pokojným srdcom zaklapnem a spím ďajej. Už včerajšia sms od Jirkovej manželky neveštila nič dobré. Dostávali sme od nej pravidelne predpoveď počasia (sem-tam aj vyšla a dnes bohužiaľ na 100%) . Rozhodujeme sa to tu zabaliť a skúsiť ešte iné zaujímavé miesta. Lenže opustiť ostrov nie je tak jednoduché. V tú istu dobu sa rozhodlo nalodiť na trajekt ďaľších milión ľudí, a tak čakáme na ten svoj ešte skoro dve hodiny. Na miesto určenia – Vogelpark Avifauna (ako furt zahlási ženská z navigácie) tak dorážame tesne pred štvrtou. Ešte si zajtra zafotíme v tejto zaujímavej ZOO a vyrazíme domov....

ČO POVEDAŤ NA ZÁVER ?

Tak sa končí ďaľší fotovýlet. Pre nedostatok voľného času som sa na jeho príprave moc nepodieľal, a tak patrí chalanom za zorganizovanie veľká vďaka. Bolo to super a práve táto cesta ma utvrdila v tom, že chcem s Ondrejom raz do Kostariky. Posledný deň v ZOO totiž priniesol nečakané prekvapenie. Ale o tom až nabudúce...

Fotené vtáky na ostrove TEXEL:

- Šabliarka modronohá - tenkozubec opačný - Recurvirostra avosetta - Pied Avocet
 - Lyžičiar biely - kolpík býlí - Platalea leucorodia - Eurasian Spoonbill
 - Lastúrničiar strakatý  - ústričník veľký - - Heamatopus ostralegus - Eurasian Oystercatcher
 - Brehár čiernochvostý  - Břehouš černoocasý - Limosa limosa  - Black-tailed godwit
 - Husa veľká  - Husa velká - Anser anser - Greylag Goose
 - Kavka tmavá (obecná) - Kavka obecná - Corvus monedula - Jackdaw